بیشتر بدانید
31 اردیبهشت 1403
[my_breadcrumb]

مشاهده هفتمین پلنگ در خواف + فیلم

مشاهده هفتمین پلنگ در خواف + فیلم

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ – ۰۹:۵۹
  • اخبار استانها
  • اخبار خراسان رضوی


مشاهده هفتمین پلنگ در خواف + فیلم

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هفتمین مشاهده و مستندسازی حضور پلنگ طی سال جاری در خواف، توسط ۲ نفر از محیط‌بان‌های یگان حفاظت محیط‌ زیست این شهرستان ثبت شد.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری افق اندیشان شرق، به نقل از خبرگزاری تسنیم از خواف، خبر مشاهده هفتمین پلنگ در طول چهارماه گذشته در عرصه‌های طبیعی شهرستان خواف به سرعت در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی کشور انعکاس داشت و مورد توجه عموم مردم، علاقمندان به محیط‌زیست و کارشناسان حوزه تنوع‌زیستی قرار گرفت.

در این راستا سعید شفیعیان، رئیس اداره‌ حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف در گفت‌وگو با خبرنگار افق اندیشان شرق، به نقل از خبرگزاری تسنیم اظهارداشت: مشاهده و ثبت اخیر، هفتمین پلنگ مشاهده شده از ابتدای امسال در شهرستان خواف بود.

وی افزود: دو تن از محیط بانان یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف در حین گشت زنی و کنترل در حوزه‌های طبیعی و در نزدیکی یکی از آبشخورهای حیات وحش یک قلاده پلنگ ایرانی را در حال تغذیه از لاشه یک راس آهو مشاهده و با حفظ موقعیت امن و رعایت اصول مراقبتی اقدام به تصویربرداری و ثبت پلنگ ایرانی کردند.

شفیعیان گفت: این مشاهده از دو منظر دارای اهمیت است. از طرفی بر اساس‌ طبقه‌بندی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست که با نام اختصاری IUCN معروف است، پلنگ‌ایرانی در زمره گونه‌های در معرض خطر و در فهرست قرمز قرار دارد که در گزارش‌های رسمی این نهاد علت آن جمعیت و زیستگاه محدود گونه پلنگ ایرانی عنوان شده است.از سوی دیگر نشان دهنده جمعیت بالای این گونه در گستره زیستگاهی رشته‌کوه شمالی شهرستان خواف و منطقه شکارممنوع سده است.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف خاطرنشان کرد: این مشاهده به این معنا نیست که در این ارتفاعات هفت قلاده پلنگ زیست می‌کنند چون اولا به جهت تمایل به پنهان‌کاری و شب شکار بودن پلنگ امکان جمعیت بیشتری از آن وجود دارد و دوم اینکه امکان ثبت و مشاهده تکراری در این مشاهدات وجود دارد.

وی افزود: با این وجود به طور قطع با بررسی مستندات از جمله مشاهده همزمان چهار قلاده پلنگ ایرانی در یک نقطه و جمعیت مطلوب طعمه و سایر شواهد قطعی تعداد پلنگ‌ها در این محدوده زیستگاهی بیش از میانگین برآورد شده در کشور است.

شفیعیان عنوان کرد: بیش از 60 درصد جمعیت این گونه در کشورهای محل زیست پلنگ ایرانی در کشور ما حضور دارند و آنچه در برخی برآوردها بیان شده در هر هزار کیلومتر مربع یک قلاده پلنگ زیست می‌کند و هفتمین مشاهده پلنگ ایرانی در طول یکصد‌کیلومتر ارتفاعات خواف نشانگر جمعیت بالای این گونه در این شهرستان است.

.

انتهای پیام/282/.

اخبار مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در فضای مجازی
اینستاگرام ما
توییتر ما
جدیدترین مطالب